Pärlor i Kroatien & Slovenien

Rundresa i Adventsljus

Rundresa i Kroatien och Slovenien

Pris 13.990:-

Rundresan i Adventstid går genom Kroatien och Slovenien med start i Zagrebs glitter och adventsljus. Vi besöker en förtjusande Barockstad, en vingård vars viner vunnit pris, en idyll med spår från det Habsburgska riket, och några pärlor i det förtrollande landet Slovenien.

Rundresan i Adventstid börjar i Zagreb, som är vackert inslagen i glitter och ljus. Med rätta har den utsetts till Europas finaste adventsstad flera år i rad. Här bjuds vi på stämningsfull Adventskonsert, historisk stadsguidning runt sevärda platser i staden, som kryddas med goda måltider och gott kroatiskt vin.

Vi gör dagliga utfärder till några av de attraktiva platserna som finns i norra delen av Kroatien; en förtjusande Barockstad med ett av landets mest vackra slott från 1400-talet, en vingård i vinterskrud vars viner vunnit priser för sina unika smaker, och en kuststad med tydliga spår av det Habsburgska riket. Veckan avrundas med besök till det lilla men förtrollandet landet Slovenien. Vi börjar i huvudstaden Ljubliana som är en vacker upplevelse inte bara i Adventstid, med alla vackra byggnader som bär spår från tiden med Österrike som kungarike. Vi kan inte motstå att resa till en av landets mer kända grotta – Postojna grottan. En av alla de tusentals som landet har under jord.

Vi avslutar de sista två dagarna med boende och njutning på en av Sloveniens mest sevärda platser – orten Bled som ligger granne med nationalparken Triglav och de Julianska Alperna. Den smaragdgröna sjön och området förvandlas till en vit och vacker vinteridyll denna tid. Här njuter vi av sköna promenader, besök på det högt belägna slottet, SPA och alla den avkoppling vi kan önska oss. På hotellet njuter vi av Slovenska smaker till middag dessa dagar.

1. Rundresa Kroatien Rundresa Slovenien Europas bästa marknad är i Zagreb
    Dag 1 Lördag

Välkommen till en rundresa i Adventstid – upplysta pärlor i norra Kroatien och Slovenien

Vi reser från Arlanda till Zagreb kl: 17.00, med ankomst 19.30. Transfer till vårt 4-stjärniga hotell i staden. Beräknad ankomst för incheckning på hotellet, cirka kl: 20.30. Vår första kväll serveras vi något läggare i hotellets restaurang, med dryck inkluderat.  Vi önskar en första natts god sömn före vår vecka med spännande utfärder drar igång.

2. Dag 2 Söndag

STADSVANDRING & ADVENTSKONSERT PÅ ZAGREBS NATIONALTEATER

Frukost 08.00-10.00.  Stadsvandring i Zagrebs centrala kvarter. (Kl: 11.00). Vår guide tar oss till de bästa av Zagrebs vackra kvarter med sevärdheter. Vi besöker den årliga Adventsmarknaden som utnämnts till Europas bästa julmarknad. Efter lite egen tid vid marknaden äter vi en rustik vinterlunch tillsammans med gott kroatiskt vin. Efter vår lunch njuter vi av Adventskonsert i den vackra Nationalteatern i Zagreb. Byt till MiDDAG.

3. Dag 3 Måndag

UTFÄRD 1: KUSTSTADEN OPATIJA & POSTOJNA GROTTAN I SLOVENIEN

Vi beger oss ut i stadens folkvimmel och upplever de festligheter som staden bjuder på denna sista decemberdag. Nyårskonsert på Zagrebs National Teater, som avslutas med en lättare lunch på en charmig krog i staden och besök på Zagrebs fantastiska hovkonditori.

Till kvällen går vi till en av landets  krogar som fått en rad utmärkelser. Här firar vi in det nya året med en välsmakande 3-rätters nyårsmeny med gott kroatiskt vin. Gott Nytt År!

4. Dag 4 Tisdag

UTFÄRD 2: VARAZDIN BAROCKSTAD & VINPROVNING PÅ KLASSISK VINGÅRD

Frukost: 07-10.00 Avresa kl:10.00 från hotellet. Vi gör en utfärd till den vackra Barockstaden norr om Kroatien. På återresan äter vi en typisk landsbyggds lunch (14.00-tiden) med lokalt vin från trakten.

5. Dag 5 Onsdag

UTFÄRD 3:SLOVENIENS HUVUDSTAD LJUBLIANA

Frukost 7.00-09.00. Avresa till Ljubliana kl: 09.00. Slovenien ligger mellan Österrike och Italien. Huvudstaden Ljubliana är en av EUs minsta städer, och arvet från Tyskland blandas med Medelhavsländernas kultur. I Gamla stan blandas byggnader i barock-, renässans- och jugendstil, och ett medeltida slott vakar över stadsdelen. Vi guidas genom staden och dess sevärdheter. Lunch i den gamla staden. Åter på hotellet där vi äter middag.

6. UTFÄRD 3: SLOVENSKA SJÖN BLED I JULISKA ALPERNA & WELLNESS UNDER TVÅ SKÖNA NATURDAGAR AVSLUTAR VÅR RUNDRESA I DENNA ADVENTSTID.

Frukost 07.00-09.00 och utcheckning från vårt hotell i Zagreb. Avfärd kl 09.00 mot Slovenien och den vackra smaragdgröna sjön Bled med dess slott som reser sig högt över sjön. De julianska Alperna och Sloveniens Nationalpark Triglav ligger granne, och vi befinner oss mitt i de underbara Alperna. Incheckning på vårt hotell ca kl: 12.00 som bjuder på daglig wellness (3 timmar) och behandlingar i tillägg. Lättare lunch på hotellet direkt vid ankomst, därefter egen tid för SPA och relax under dagen.

Gemensam middag på hotellet kl: 19.30.

7. PROMENAD RUNT SJÖN & SLOTTET, EGEN TID FÖR RELAX & TILL MIDDAG SERVERAS SLOVENSKA LÄCKERHETER

Frukost 07.00-10.00. Efter frukost tar vi en promenad tillsammans runt sjön. De som vill följer även med upp till det högt belägna slottet. Vi insuper den friska luften och sagolika miljön i Bled. Tar oss tid för promenader på egen hand, bad i inomhuspoolen, SPA behandlingar, bastu eller annat. Till kvällen (ca 19.30) äter vi middag tillsammans på hotellet.