“Ett bra betyg till KRORES”

Hej Eva!
Hemma igen efter ännu en härlig vecka på hotell Meteor, härligt semesterväder, lagom varmt, ljumma kvällar Tack för dryckesnotan som Hiba & co tog hand om, Toni tog hand om erat bagage på en gång så det var inte nåt besvär för oss.
Min svåger, Leif, som reste med oss sa sista kvällen: jag kan tänka mig komma tillbaka hit. Vi kan oxå tänka oss en tredje gång Ett bra betyg till Krores

Ha det gott
Kram

“Ambitiöst upplägg”

”Vill med några rader tacka for ett trevligt researrangemang med ett ambitiöst upplägg och en mycket trevlig och kunnig guide, Silvana. Det var också  en trevlig grupp, lagom stor. Vi uppskattade att kunna resa från Köpenhamn.  Vi blev liksom Du förälskade i Kroatiens natur och folk”

Med vänlig hälsning Barbro Bromander o Birger Linderfalk

“En underbar vecka”

”Vi vill tacka stort för en underbara vecka på ”Kulinariska kryssen”. Silvana var helt fantastisk! Hon är en stor tillgång som person och riktigt kunnig. Förutom allt gott vin och vackra platser vi varit på, så var Kapten Igor med Irena och besättning mycket proffsiga och personliga”.

Med vänlig hälsning Anonym

“Helt suveränt, prisvärt!”

Vi är mycket nöjda med Krores och vår resa i april/maj 2014. Den personliga kontakten med chefen Eva Karlsson från början var direkt avgörande till vårt beslut att åka på kryssningen men också med en veckas förlängning på Makarska Rivieran. Helt suveränt! Prisvärt! Kan rekommenderas! Vi hade kanske tur, men våra 18st erfarna medpassagerare som vi träffade först på båten var väldigt trevliga med gott humör och det bidrog säkert till den goda samvaron både till sjöss och bland vingårdarna.  Upplägget med den fina båten, utflykterna på öarna, vinprovningar med mängder av kulinariska läckerhetervar helt suveränt. Allt över förväntan! Den professionella besättningen med Kapten Igor och Irena i spetsen bidrog till en verklig familjär samvaro tillsammans med vår outtröttlige, trevliga och ödmjuke guide, Silvana.

Familjen Carleson

“Allting klaffade perfekt”

Hej Eva!

Nu har vi kommit hem från den fantastiska rundresan i Kroatien med KroRes. Allting klaffade perfekt och jag vill gärna tacka för vårt fina hotellrum med den underbara utsikten som vi njöt av varje dag. Trevliga och kunniga guider som blev våra vänner under resan gjorde också sitt till för att det skulle bli så bra! Vädret kan man ju inte göra så mycket åt men vi fick några dagar med strålande solsken i alla fall.

Jag har lagt in det första av mina inlägg om rundresan på min blogg http://www.Musikanta.blogspot.se/ om du har lust att kika in. Nästa inlägg kommer att handla om utflykten till Bol som blev mycket lyckad. Jag kommer att länka till KroRes i varje inlägg som jag gör i fortsättningen och göra reklam för företaget som i det första inlägget. Vi är mycket nöjda med resan men jag har några förslag för att göra den ännu bättre.

1. Luncherna som vi bjöds på under utflykterna var enligt min mening de definitiva höjdpunkterna under veckan. Det var då vi fick möjlighet att träffa våra medresenärer på ett annat sätt än på hotellet. Vid frukosten satt alla par ensamma eller med den lilla grupp som de kommit med och vid middagen på kvällen blev vi ju tilldelade platser vid ett bord som vi skulle behålla hela tiden. Vi hade tur  eftersom våra två bordsgrannar var mycket trevliga och pratglada och vi hade ungefär samma intressen. Men det var på luncherna som vi lärde känna även de andra i gruppen genom att det var fri placering. Det gjorde inte det hela sämre att det var trångt ibland J.

Därför var det något av en antiklimax för mig sista utflyktsdagen till Split när vi inte hade någon gemensam lunch utan var och en gick på sitt håll. Det regnade dessutom så vi  – Kent och jag – var tvungna att ta första, bästa lilla restaurang att krypa in i. Jag hade inte haft något emot att betala några hundralappar till för resan om vi kunde fått möjlighet att äta lunch tillsammans med de övriga resenärerna även sista utflyktsdagen. Gärna med dryck som man betalade själv. På den fina och påkostade avskedsmiddagen satt vi ju fortfarande tillsammans med våra vanliga bordsgrannar. Därför  kunde vi inte knyta an till de nya kontakter vi fått under veckan. Alla tyckte dock det var otroligt generöst att vi blev bjudna på så många luncher – har ju aldrig varit med på en resa där det har förekommit att man blivit bjuden på tre mål mat om dagen plus (nära nog) obegränsat med vin vid två luncher.

2. Saknade en deltagarlista för endast rundresegruppen – var inte heller den enda som gjorde det. Det hade räckt med namn, hemort (adress och telefon ej nödvändigt) och en e-postadress. Kent och jag som tog många foton hade gärna velat skicka bilder till de deltagare som kommit med på några av bilderna. Men eftersom vi inte har  någon e-postadress kan vi inte skicka över dem.  Heter man Per Andersson går det heller inte att leta fram adressen på Eniro. Men om det står t.ex. Per Andersson, Veberöd (hemort), är det lättare.

Många varma hälsningar från

Ingrid Käfling. Kent hälsar också och tackar för en fin resa.

“Omhändertagande medarbetare”

Hej!
Vill bara tacka för en helt underbar vecka i Kroatien.
Det enda jag kan komma på som inte var helt perfekt, det är att Oliverna är godare i Spanien, annars har allting varit superbra.
Trevligt och snyggt Hotell, jättefin och serviceinriktad personal.
Fina utflykter samt väldigt omhändertagande medarbetare från Krores.
Än en gång stort tack.

Hälsningar

“Allt så välordnat”

Hej,

Det är med stor glädje jag ser tillbaka på  o berättar för alla mina vänner  om min o min syster Monicas resa till Makarska  i början av april.Allt var så välordnat, bra hotell, god mat o inte minst Er fantastiska guide o värdinna Silvana, som gjorde bl. a. våra tre  utflykter så intressanta . En kunnigare o trevligare guide får man leta efter!!! Jag ber Er hälsa till Silvana o tacka för allt hon gjorde för att vi skulle känna oss hemma på hotellet etc.

Med vänlig hälsning

Ulla Sjödahl

“Allt var till största belåtenhet”

Bästa Krores!!

Först av allt tack för en härlig vecka på hotell Makarska!!!
ALLT var till största belåtenhet!!!
Extra tack och beröm till Djurdja som mest skötte om oss!!!
Min väninna med hjärtsvikt och ryggproblem var helbelåten!!!
Nu berättar vi för vänner om resan!!

Anonym.

“Bländande vackert”

Eva!

Resan fungerade mycket bra.

Alla mina resenärer -inklusive mig- blev mycket imponerade av Kroatien: rent och snyggt, ordning och reda, inga påflugna försäljare. Och bländande vackert!

Allt organisatoriskt fungerade som det skulle. Guider på plats vid ankomst och i samband med utflykter. Bra, trevliga och kunniga guider. Språkmässigt klarade alla att ge oss de informationer vi behövde. Toni o en yngre kvinnlig guide talade perfekt svenska. De övriga kommunicerade tillräckligt bra med oss på blandningen och brytningen av och på svensk-dansk-norsk-tyska.

Bra upplägg att vi fick en ledig lördag em och söndag i början av resan, eftersom vi alla fick gå upp kring kl 04-05 för att hinna med vårt tidiga plan från Göteborg. Och bra med den avslutande fria fredagen, när man kunde välja vad man ville göra.

Hotellet har bra standard. Flera resenärer kommenterade att allt fungerade (det gör det inte på alla hotell). Lite tråkig matsal. Den gav lite intryck av ‘barnbespisning’ eller regementeskök. Men inget fel på maten för så många personer.

Bra utflykter.

Dubrovnik
Vi hade otur. Samtidigt som vi kom dit var det tre jättestora kryssningsfartyg där. Trafiken mycket tät, så det tog väl närmare en halvtimme-trekvart från det att vi kommit till infarten till Dubrovnik, till dess att vi kom till platsen där vi kunde gå av bussen. Avfärden var smidigare.

Brac
Fin båttur dit. Proffsig vinprovning. Fantastisk lunch på fantastiskt trevligt uteställe på en terass med utsikt över lilla hamnen.

Besök i liten by uppe i bergen
Detta var en av resans höjdpunkter. Pittoreskt. Personligt. Utsökt långkokt rustik måltid. Goda snapsar o likörer. Vinet var riktigt uselt.

Besök med lunch i dalen ovanför Makarska
Proffsig vinprovning. Trevligt att träffa på ännu en ambitiös moderniserande liten vinodlare. Lunchlokalens hårda ytor, golv och väggar, gjorde det lite svårt att höra vad som sades; kanske det främst berodde på att det var ett litet annat sällskap som var där samtidigt i samma rum, och -naturligtvis- talade med varandra hela tiden.

Vandring upp i bergen ovanför Makarska
Vi var 7 personer på denna fina vandring. Men ändå viktigt att kalla den för seniorVANDRING. För yngre guider och personer är det kanske PROMENAD. Men för äldre som oss är det (en lite mer krävande) vandring. Toni höll bra och anpassad takt. -Men: viktigt att inför avfärden kontrollera att deltagarna har goda skor lämpade för terräng. En person i sällskapet hade seglarskor (sådana har näst intill blanka sulor). Den personen gjorde det var alltför spännande när vi gick neråt på rullgrussluttningar. Guiden måste vara tuffare och se till att deltagarna har rätt skor, eller att de avstår från att gå med.

‘Matlagning med lokala’
Avslutningsmåltiden på den lokala restaurangen innehöll inte något som helst deltagande i matlagning för oss. Ingen sörjde det, men rubriken på utflykten stämmer ju inte. Vi åt gott. Trevligt med musiken och sången. Hade kunnat vara mer av lokala sånger och melodier. De utmärkt utförda bluessångerna kan vi ju höra hemma.

Och så hade vi riktig tur med vädret!

Mvh
Henning Ericson

Brita och Bengt

Hej Ewa!

Igår, söndag kväll, kom vi tillbaka hem efter en härlig vecka i Makarska.  Allt har fungerat utmärkt och vi har haft det oerhört bra.  Att vädret inte riktigt var på topp kunde inte hindra oss från att tillfullo njuta av veckan.  Vädret kan man ju aldrig garantera.  Vi tror dock att vi bör vara en eller två veckor tidigare.

Assistans på Arlanda, Kastrup och Split har fungerat perfekt och likaså har placeringen i planen varit riktigt bra.  Även i bussarna har det gått väldigt bra.  Din personal på Meteor trivs vi jättebra med – även de nya (fast vi inte pratat många ord med Tony). Det var också ett jättebra rum du hade ordnat!

Vi bytte ut flera middagar under veckan för att besöka andra restauranger – och hotellets luncher är lugnare än middagarna och fullt tillräckliga.  Men lunchen på IVO var veckans kulinariska höjdpunkt! Då drack vi dessutom det bästa vin vi druckit i Kroatien, en Zlatan Plavac mali (Grand cru) från Hvar.  Det var tydligt att druvan är släkt med Zinfandel – utsökt!!  Nu vet vi att det görs väldigt bra viner i Kroatien!

Slutligen vill vi också tacka för att vi fick komma upp i Biokovo-bergen – det blev veckans andra höjd- punkt!  Dagen överträffade alla förväntningar och inte ens snöfall och plus en grad kunde sänka vårt humör.  Vi fick också lära oss mycket om både Biokovo, öarna och trakten i stort.  Efter att ha lämnat parken såg vi på hemvägen skylten mot Kotisina, som du också rekommenderat, men som vi avstod från pga vädret.  Vi hoppas att krafterna räcker för ytterligare ett år därnere och då hoppas vi kunna ta en taxi dit upp och njuta av växtlighet, fåglar och caféet och tillbringa några timmar där.

Även presentation som Hiba gjorde om utbrottet av oroligheter och starten av Balkankrigen, flykten och den långa väntan på besked om hennes man levde eller inte gjorde ett starkt intryck.  Vi visste kanske litet mer än de flesta eftersom Brita var engagerad för Röda Korset som flyktingguide först för irakier och sedan för flyktingar från Balkan, främst bosnier.  Hibas berättelse var stark och det är modigt av henne att berätta så öppet som hon gör.

Tack för att du och Krores gett oss en ny härlig och avkopplande vecka och för att ha öppnat dörren till ett fantastiskt land, som vi blivit väldigt förtjusta i.  Vi förstår varför du föll för det.